pondelok 19. decembra 2016

Celorznné medovníčky



Priznávam sa dobrovoľne, kvôli pôvodnému receptu s bielou pšeničnou múkou som dva roky vytrvalo otravovala moju spolužiačku na strednej škole, lebo mi veľmi chutili medovníčky, ktoré pred a po Vianociach nosila do školy a rozdávala všetkým naokolo. Nakoniec mi recept od babky doniesla, úhľadne a precízne popísaný. Ten papierik mám ešte stále odložený v mojej písanke na vychytené recepty :)
Štyri roky som si spokojne každé sviatky vypekala podľa daných pokynov, ale keď som začala objavovať svet kvásku, množstvo príchutí, ktoré môžu rôzne typy múk spôsobiť, a keď som sa dočítala, že tradične sa do perníkov a medovníkov dávala ražná múka ... No nemohlo to dopadnúť inak, ako experimentom. S overeným a niekoľkokrát upečeným výsledkom sa zoznámte nižšie:

Suroviny:

210 celozrnná ražná múka
210 iná celozrnná múka (recept môže byť aj celoražný, viď. poznámka dole)
2 vajcia
80g masla
250 g medu
perníkové korenie
pol lyžičky sódy bikarbóny

Maslo nechajte zmäknúť, prisypte a prilejte všetko ostatné, vyhrňte si rukávy, zhlboka sa nadýchnite a nejako to zmiešajte dokopy. V tomto štádiu bude veľmi lepiť a celkovo to bude pripomínať nebezpečnú a neidentifikovateľnú zmes, ale nie je nutné začať panikáriť. Nočný pobyt v chlade cesto ukázni, nemusíte si robiť starosti. V chladničke, alebo na studenom balkóne by malo pobudnúť aspoň pár hodín, ideálne celú noc. 




Na druhý deň vráťte cesto do tepla a dajte mu čas trochu sa aklimatizovať. Zatiaľ nastavte trúbu na 180 stupňov, vybavte plechy papierom na pečenie, pripravte si valček a vykrajovátka. Pichnite do cesta, aby ste zistili, či už dostatočne povolilo, ak áno, rozvaľkajte ho na hrúbku plus mínus jeden centimeter. Cesto by už nemalo extrémne lepiť, takže podsýpať ďalšou múkou stačí len minimálne.Vykrajujte, pečte max 10 minút a užívajte si výsledok.


Akú múku použiť:


Čisto ražné cesto: má svoje výhody aj nevýhody. Veľkou nevýhodou je takmer nezvládateľná lepivosť a ťahavosť surového cesta. Pred spracovaním je dobré dať ho na chvíľu do mrazničky, aby skutočne poriadne stuhlo. Vykrajovanie formičkami našťastie nie je žiadny problém, oveľa horšie je, ak chcete vykrajovať tvary nožom (ako ja moje vianočné stromčeky). Obrovskou výhodou tohto cesta je vláčnosť, hebkosť a skutočne ukážková mäkkosť perníčkov. Po upečení sú takmer ako obláčiky.

Čisto špaldové, alebo pšeničné cesto: jednoducho spracovateľné, ľahko použiteľné na akékoľvek tvary a hrúbky. Po upečení sú medovníčky chrumkavé, ale našťasťastie stále nie vyslovene tvrdé tak, že by ste si ohrozili chrup.


Zmes múk: osobne preferujem buď len ražnú múku, alebo, ako uvedené v recepte, jej 1:1 kombináciu s inou celozrnnou múkou. Zmes skĺbi vlastnosti oboch a cesto vás neprivedie do blázinca, ale medovníčky sú vcelku príjemne mäkké. Nemusíte sa držať pomeru pol na pol, pokojne experimentujte



Na titulnej fotke sú malé vianočné stromčeky, ktoré pečiem každý rok. Jeden si nechám na zlé novoročné časy, keď sa minú nahonobené zásoby sladkého, zvyšok rozdám rodine. Z uvedenej dávky vám vyjdú štyri stromčeky podľa tejto šablóny, ak máte záujem, nejako si to roztiahnite na A4 papier a mali by ste dostať plus mínus mnou používanú veľkosť hviezdičiek. Na jeden stromček používam len dve z každej veľkosti, nie tri ako je napísané v predlohe.

Pôvodný recept:

400 g bielej pšeničnej hladkej múky
     2 vajcia
     4 polievkové lyžice medu
  80 g masla
140 g práškového cukru
balíček perníkového korenia
pol lyžičky sódy bikarbóny

1 komentár:

  1. Najlepší recept, moje odporúčanie je použiť úplne skrystalizovany med a vtedy aj 100% razne cesto nelepí..

    OdpovedaťOdstrániť